Webshop / online termék értéke
Az ilyen digitális típusú termékek (eszközök) értékképzésére, árazási módszerére Magyarországon nincs transzparens piac, ezért egyedi mivoltuk miatt, az eladási (forgalmi) értéküket csak jövedelemtermelő képességük alapján javasolt megállapítani. A fentiek alapján, az EBITDA típusú értékelési módszer hazánkban torz értéket adhat, csak a határon átnyúló szolgáltatók, vagy jelentős bevétellel és piaci lefedettséggel rendelkező cégek esetén javasolt a módszer használata.
Több jövedelemalapú számítás áll rendelkezésre a webáruházak vagy online termékek értékének meghatározására. A leginkább elfogadott módszer a nettó jelenérték számítás, a diszkontált cash flow (DCF) elemzés. A másik modell a CAPM (tőkésítési) módszer, az éves nettó jövedelem (eredmény) alapján a befektetett tőke várható hozama, vagyis a tőke megtérülésének kiszámítása.
A webáruház vagy az online termék értékeléséhez számos szempontból és oldalról közelíthetünk. A legfontosabb mutatók a bevételekkel, költségekkel, valamint a látogatottsággal, hirdetésekkel, vásárlásokkal kapcsolatosak. Az online termék értékének megállapítását sok összetevő befolyásolhatja, hogy a számításnál a teljes kép kirajzolódhasson, logikus szempontok szerint kell az adatokat összegeznünk, a piaci értéket csak ezen értékvezérlők figyelembe vételével kaphatjuk meg.
A kisebb árbevétellel rendelkező online termékeknél nem kell bonyolult hozamalapú számításokat készíteni, elég az éves relatív jövedelmek alapján számolt módszer, mely a bevételek és a működési költségek éves eredményét mutatja.