Hajó és kikötőjog értékbecslés blogja

Ezen az oldalon különleges eseteket mutatunk be, melyek speciális értékképzési megoldásokat kívántak. A blog egyszerűsítve és közérthetően mutatja be társaságunk szakmai ismereteit, a felmerülő problémákra adott válaszait...

Speciális szabályozású budapesti kikötő értékbecslését végeztük el. Az összetett szabályzás miatt nehezített az ilyen típusú létesítmények értékképzése, mivel a mederjogot biztosító raszter szerződéseket a Vízügyi hatóság, míg a közterületi partfalhasználat bérleti szerződését a Budapest Főváros Önkormányzata biztosítja. Továbbá, ha a kikötő létesítmények (hídfészek, sarpánfészkek és a kikötőbakok) szabályosan kiépítettek, akkor a Hajózási Hatóság kiadja a határozott idejű kikötőengedélyt. A hajózási piac belterjessége tovább nehezítette az értékbecslést, de megfelelő kutatással sikerült valós piaci bérleti adatokat feltárni, melyek segítségével DCF hozam típusú értékbecsléssel valóságos forgalmi értéket tudtunk képezni.

Budapest kikötőjében megtalálható kettő, 250 fő befogadására alkalmas katamarán típusú személyszállító hajó értékbecslését készítettük el, melyek értékbecslési nehézsége az egyedi gyártás volt. Mivel a hajók egyedisége miatt piaci összehasonlító adatok nem álltak rendelkezésre, így fő módszerként az előállítási adatokból kiinduló nettópótlási értékszámítást alkal-maztunk. Ellenőrzésképpen az elmúlt évek üzemeltetési - működési eredményéből DCF hozamalapú értékbecslést is elvégeztünk. A nettópótlási és a DCF hozamérték egyensúlyba kerültek, így a végső értékmeghatározásnál súlyozást nem kellett alkalmaznunk és elfogadtuk az előállítási költségek fizikailag, erkölcsileg és gazdaságilag avultatott nettópótlási értéket.

Hitelfedezetei célú hajó értékbecslés miatt, egy magyar elektromos hajógyártó társaság kereste meg cégünket. A kettő 2018-ban gyártott, 12 fő befogadására alkalmas, tágas utastérrel rendelkező, bimini tetővel védett hátsó utastérrel kialakított elektromos kishajót értékeltünk. A hajókat Balatonon charterezésre használják, melyből az egyik hajó hybrid kialakítású volt. A hibrid hajó gyártása, a hazai vizeken minden szemszögből különleges és egyedülálló fejlesztés. Értékbecslés szemszögéből a hybrid hajó különlegessége és egyedisége abból fakadt, hogy a sorozat első tagja volt. Az értékbecsléseket piaci összehasonlító módszerrel és DCF hozamszámítással végeztük el.

Duna déli szakaszán üzemelő hajóflotta értékbecslésével bízták meg társaságunkat. A flottában különböző típusú hajók és úszóművek voltak megtalálhatóak - Bayliner kishajó, az 1977-es magyar gyártmányú kisvontató hajó, a vízibuszként működő személyhajó, kettő uszály, kettő komp, három ponton (melyből egy felépítménnyel is rendelkezett). A flottát különböző értékbecslési módszerekkel értékeltük - az egyedi hajókat és úszóműveket hozam és nettópótlási költség számítással, a sorozatgyártott hajókat piaci és DCF hozammódszerrel számoltuk.

Lízing típusú vásárláshoz értékeltük a 2001-es gyártású, 10 fő befogadására alkalmas finn kétárbocos vitorlás kishajót. A karbantartott kishajó értékbecslését leginkább a kora nehezítette. Ezt a finn gyártmányú hajótípust (a piaci adatok alapján) jó értéktartás jellemzi, a kopó alkatrészek és a mozgó kötélzet folyamatos cseréje is segítette fenntartani a hajó értékét. Továbbá, az értékelésünket megelőzően teljesen új vitorlagarnitúrával látták el a vitorlás kishajót. Értékelésünkben a végső forgalmi értéket piaci összehasonlító módszerrel határoztuk meg, a hozamszámítást csak ellenőrzésre használtuk. A finanszírozó kérésére likvidértéket is meghatároztunk, ahol figyelembe vettük a hajó piacképességét, az értékállóságát és a várható állagmegőrzés kockázatait.

Az értékesítésre szánt két acélszerkezetes uszályt 1956-ban gyártották, egy raktér kialakításúak és keresztbordás rendszerű úszóművek voltak. Az uszályok héjazatát használatból eredő sérülések és nyúzódások tarkították. A sérülések nem befolyásolták az uszályok üzembiztonságát, érvényes hajóokmányokkal rendelkeztek. Az üzemeltető elmondása alapján, az időszakos karbantartásokat leszámítva az uszályokon nem végeztek semmiféle korszerűsítést, vagy átalakítást. A kormányállások is elhasználódott állapotban voltak, de összességében a gépészeti, és villamossági berendezések, felszerelések üzemképesen működtek. Értékelésünkben a végső forgalmi értéket piaci összehasonlító értékszámítással határoztuk meg, véleményünk szerint az uszályok valós forgalmi értékét ezen módszer tükrözte legjobban. A költségalapú nettópótlási értékszámítást csak ellenőrzésre használtunk, a hozamszámítást hiányos adatforrások miatt nem végeztünk.

Lízing típusú vásárláshoz értékeltük a 2013-as gyártású, 8 fő befogadására alkalmas szlovén vitorlás kishajót. A remekül felszerelt vitorlás, három kabinnal, fürdővel, elegáns szalonnal, tágas konyharész kialakítással rendelkezett. A megkímélt és tökéletesen karbantartott kishajó értékbecslését leginkább a kora nehezítette. Ezt a szlovén gyártmányú hajótípust (a piaci adatok alapján) jó értéktartás jellemzi, a jó állapotú gyári felszereltsége és egyéb prémium berendezései az elmúlt években segítették fenntartani a hajó értékét. Értékelésünkben a végső forgalmi értéket piaci összehasonlító módszerrel határoztuk meg, a hozamszámítást csak ellenőrzésre használtuk. A finanszírozó kérésére hitelbiztosítéki értéket is meghatároztunk, ahol figyelembe vettük a hajó piacképességét, az értékállóságát és a várható állagmegőrzés kockázatait.

Magánmegbízás alapján értékeltük a 90-es években épült úszóművet és a hozzá tartozó kikötőjogot. A 6 fő befogadására alkalmas felépítményes úszóművet 2017-ben átalakították és felújították, nyílászáróit hőszigetelőkre cserélték. Összességében elmondható, hogy az úszóház belső kialakítása karbantartott és újszerű állapotú volt. Az értékelés nehézségét az adta, hogy a magyar úszóházas piac szűk, továbbá az úszómű kikötőjoga is egyedi helyzetben volt, mivel a partfaljogot biztosító önkormányzat nem szakmai alapon közelítette meg a bérleti szerződését. Az értékképzést kettéválasztottuk, külön az úszómű értékére és a speciális helyzetben lévő kikötőjog értékképzésére. Az úszómű végső értékét költségalapú nettópótlási értékszámítással adtuk meg, míg a kikötőjog értékét hozamszámítással képeztük.

Magyar nagyvállalat értékesítésre szánt egy hazai gyártmányú 2015-ös vitorlás kishajót. A vizsgált vitorlás gépészete, villamos berendezése, felszereltsége, navigációs berendezése és külső belső burkolatai megfelelő állapotban voltak. A kokpit napvédő biminivel és fürdőlétrával felszerelt. Az üvegszál megerősítésű műanyag testű hajón használatból eredő kisebb mértékű sérülésnyomok és nyúzások voltak láthatók, viszont a hajótesten ozmózis nyomai is felfedezhetők voltak - melyek garanciális javítására már nem volt lehetőség. Értékelésünkben a végső forgalmi értéket piaci összehasonlító módszerrel határoztuk meg, a hozamszámítást és a nettópótlási értékszámítást csak ellenőrzésre használtuk. A végső érték megállapításánál az ozmózist, mint jelentős értékcsökkentő hatást figyelembe vettük.

Szeretne többet tudni?

Ha az adott cég, vagy vagyontárggyal kapcsolatban kérdés merülne fel, díjmentesen várjuk hívását a +36 30 928 20 28-as telefonszámon, vagy keressen minket a blinvest@blinvest.hu email címen...

BL Invest Kft.

20 +

év tapasztalat
BL Invest Kft.

800 +

vállalati vagyonértékelés
BL Invest Kft.

5000 +

banki értékbecslés